یانگوم


یانگوم نام شخصیت اصلی سریالی تلویزیونی به نام "جواهری در قصر" است. این سریال محبوبیت ویژه‌ای پیدا كرده است. چند روز قبل اخبار ساعت 9 اعلام كرد كه این سریال پربیننده‌ترین سریال تلویزیون شناخته شده است (چه خبر مهمی!). همینطور دی‌وی‌دی این فیلم هم در كنار خیابان‌ها فروخته می‌شود (وقتی دستفروشی گفت "یانگوم هم داریم" با خودم گفتم قبلا اینها با دیدن چند پسر جوان، نوع دیگه‌ای از فیلم رو تبلیغ می‌كردند!!). مرحوم روزنامه هم‌میهن هم چند هفته پیش، مطلب و عكس روزنامه‌ی دوم را به این سریال اختصاص داده بود. همینطور كافیست كه روزهای شنبه در صف بانك به صحبت‌های چند خانم گوش كنید!
من چند قسمت از این سریال را (به لطف مادر گرامی) دیده‌ام. فكر می‌كنم شباهت بسیار زیادی به سریال اُشین دارد! تمام سریال، ماجرای (گویا واقعی) زندگی زنی موفق در كُره است كه با وجود مشكلات بسیار بسیار زیاد (!) مراحل رشد و ترقی را از پست‌ترین سطوح جامعه به بالاترین آنها (قصر!) طی می‌كند. این سریال از یك طرف همه درد و رنج و تحقیر و توطئه است و از طرف دیگر پایداری و مقابله و پیروزی زنی مثل همه!!
به نظر شما چه نوع آدمی می‌تواند چنین سریالی را با علاقه دنبال كند؟! من فكر می‌كنم اصولا كسی می‌تواند از چنین ماجرایی لذت ببرد كه خودش در موقعیت‌های مشابهی از زندگی شكست خورده باشد!! حالا دیدن تلاش دختری با كمترین پشتوانه در مقابل بیشترین بدشانسی‌ها، توطئه‌ها و حسادت‌ها و در آخر، موفقیت در هر مرحله و وارد شدن به مرحله‌ای بالاتر، لذت بخش است. مسلما طیف اكثریت این بینندگان را زنان و علی‌الخصوص زنان خانه‌داری تشكیل می‌دهند كه به جز همزاد پنداری، تجربه‌های بسیاری از شكست دارند! با این اوصاف این سریال توانسته است حسی از فمینیسم و تلاش زنانه در مقابل تمامی نیروهای مقابل و مخالف محیط اطراف را برانگیخته كند!!
از طرف دیگر، این سریال راضی كننده و مورد علاقه‌ی كسانی است كه فكر می‌كنند "خواستن، توانستن است"!
و البته این سریال جذابیت دیگری از نوع آشنا شدن با فضایی از تاریخ شرق، با آن لباس‌های خاص و آداب و رسوم و غذاهای عجیب و دوا و دارو‌های غریب را هم دارد.

پ.ن شخصی می‌گفت هر چیزی را نباید تحلیل كرد! موافقید؟
پ.ن2 بعد از مطلب "با اشتباه زنده‌ام" تقریبا تمام دوستان یه دور پرسیدن "منظورت از اون مطلب، من بودم؟"!! نه به خدا با هیچ كدامتان نبودم!!

::samic::

نوشته شده در تیر 86

مطالب گذشته