اینترنت؛ عالِم پیر!


دنیای زیبایست حكایت جوانانی كه مرادی دارند و عالِمی كه می‌توان هر سوالی را از او پرسید و دوایی برای هر مشكلی پیدا كرد. بسیار دیده‌ایم در فیلم‌ها و بسیار خوانده‌‌ایم در كتاب‌ها و بسیار شنیده‌ایم از دور و نزدیك. مجموعه‌ی چندین نیاز است كه در یكدیگر مخلوط می‌شود و دو نفر، یكی پیر و پرتجربه و دانا و آرام و سنتی و دیگری، جوانی پرشور و كنجكاو و پرسشگر و مدرن به یكدیگر می‌رسند و تا ارضای چنین نیازهای دوجانبه‌ای از یكدیگر سود می‌برند.
من در كودكی چنین پیری داشتم! كسی كه آن زمان از دانسته‌هایش می‌ترسیدم! و اكنون برایم قابل احترام است. هر چند چنان رابطه‌ای در چنان سنینی به نتایج چندانی نرسید! تجربه‌ی بعدی‌ام سال سوم دبیرستان بود. معلم تاریخی داشتیم كه استاد دانشگاه بود و به شدت چپ! به راحتی می‌شد حدس زد چرا یك روز در هفته‌اش را به مدرسه‌ای دولتی می‌آمد و برایمان روزنامه می‌آورد! كتاب مزخرف تاریخ دبیرستان را چنان ساده و شیرین كرد و چنان تاریخی برایمان گفت كه شخصا معدود بیست‌های دبیرستانم را از او گرفتم! روزهای یكشنبه تاریخ داشتیم. من هر هفته قبل از آمدنش جمله‌ای، شعری، عبارتی را روی تخته می‌نوشتم و او با تاملی می‌خواند. هر چند می‌دانست كار من است اما هیچ وقت خودم را معرفی نمی‌كردم! بازی شیرینی بود! و بعد بحث شروع می‌شد. همیشه از تاریخ شروع می‌شد و به هر سوالی از هر چیزی ختم می‌شد. مهم نبود كه چه موضوعی ‌است او هر چیزی را توضیح می‌داد. یادم می‌آید تا مدت‌ها بعد از دبیرستانم وقتی سوالی برایم پیش می‌آمد با خودم می‌گفتم "یكشنبه می‌پرسم" و بعد آه و افسودی كه یكشنبه‌ها دیگر تمام شد!
حكایت شرینی است! و نیاز به یك عالِم پیر! این سالها عالِم پیر من در حد یك شبكه كامپیوتری نزول كرده است. خنگ است اما اگر پررو باشی می‌توانی چیزكی از او گیر بیاوری! اینترنت را می‌گویم. هر چیزی را اگر هزار بار سرچ كنی شاید چیزی بماسد! دروغ می‌گویند كه "همه چیز را همگان دانند" هیچ چیز نمی‌دانند! اما خوب تنها موجود است و مجبوری كه بسازی! بخش آمار تاریخچه جستجوی گوگل می‌گوید من روزانه به طور متوسط 5 – 4 سرچ انجام می‌دهم! خودم هم كه فكر می‌كنم نمی‌دانم دنبال چه می‌گردم! اما برای هر سوالی می‌توان سرچی كرد و اگر اقبالی داشته باشی دست خالی برنگردی! عالِم نسل ما هم این است دیگر! خودمانیم در این دوره و زمانه كدام عالِم احمقی پیدا می‌شود كه عالِم ما شود؟! شاید آن 5 – 4 سرچ هم جستجوی همین است!! نمی‌دانم

::samic::

نوشته شده در تیر 86

مطالب گذشته