سریع‌ترین رسانه‌ی دنیا!


فکر می‌کنم این ویژگی فقط در ایران صادق باشد! نمی‌دانم! اما به هر حال چیز عجیبی است! انگار در جامعه‌ی ما یک رسانه‌ی پنهان وجود دارد که بر روی تک تک افراد تاثیر ۱۰۰ درصد می‌گذارد! البته این رسانه، کاری بزرگ‌تر از پخش کردن اخبار انجام می‌دهد! عقاید را پخش می‌کند!

موضوع این است که عقاید در جامعه‌ی ما با سرعتی عجیب و گستره‌ای فوق‌العاده پخش می‌شوند! بسیار اتفاق افتاده که کسانی را مثلا با یک رده‌ی سنی خاص دیده‌ام که در یک موضوع، عقاید واحد دارند! مثلا با یک رنج ۱۰ سال، همه به یک نوع (غیرعادی) به زندگی نگاه می‌کنند یا برای آینده‌شان تصمیم می‌گیرند! یا بسیار اتفاق می‌افتد که اکثریت افراد، در یک مدت کوتاه، موضعی واحد می‌گیرند! چیزی که در این اتفاق‌ها بسیار جالب است دقیقا همین مدت کوتاه و موضع واحد است! میلیون‌ها نفر در عرض چند روز! (حداکثر یک یا چند هفته!) بدون دخالت هیچ رسانه‌ی فیزیکی یا تبلیغی فراگیر، به یک نتیجه‌ی مشترک می‌رسند و وارد عمل می‌شوند!

اگرچه این موضع‌گیری‌ها در همه‌ی زمینه‌ها وجود دارد اما بیشتر از همه در عرصه‌ی سیاست تاثیرش را می‌توان دید! از نظر من در تمام حرکات سیاسی فراگیر ایران این ویژگی وجود داشته است! از انقلاب تا دوم خرداد تا همین انتخابات و حوادث اخیر. برای مثال، هر فرد آگاه سیاسی می‌داند که نتایج همه‌ی انتخابات‌های ایران فقط در هفته‌ی آخر تعیین می‌شود! و همیشه ثابت شده که نظرسنجی‌هایی که از ماه‌ها قبل انجام شده، نتیجه‌ی انتخابات را نشان نداده است! و بسیاری مثال‌های دیگر.

علت و روش چنین اتفاقی برای من بسیار عجیب است! شاید نبود رسانه‌ها و صداهای مختلف و آزاد (که دقیقا می‌توانند باعث تکثر آرا شوند) در به وجود آمدن نتایج واحد موثر بوده است! شاید شرایط همیشه بسته و موقعیت‌های محدود شده‌ای که فقط یک راه حرکت باقی می‌گذارند هم در این نتیجه شریک باشند (مثل خانه‌ای که تمام درها و پنجره‌هایش قفل باشد و وقتی یک روزنه پیدا می‌شود، همه به سمت آن هجوم می‌برند) شاید عوامل محیطی یکسانی که در همه جا گسترده شده باعث نتیجه‌گیری‌های یکسان می‌شود! شاید هزار دلیل دیگر!

اما چیزی که بسیار مهم است، وجود این رسانه‌ی پنهان است! این رسانه‌ی غیرفیزیکی می‌تواند باعث شود که افراد بسیار زیادی در مدت کوتاهی به یک نتیجه‌ی واحد برسند و همزمان به آن عمل کنند! ایده‌ی "هر ایرانی یک رهبر" دقیقا توصیف کننده چنین شرایطی است. لازم نیست کسی نقشه بکشد تا دیگران به آن عمل کند! همه در یک لحظه، یک نقشه می‌کشند و حرکت می‌کنند!

موضوع مهم دیگری هم وجود دارد! می‌توان روزنامه‌ها را بست، خبرنگاران داخلی را زندانی و خارجی‌ها را اخراج کرد، فیلترینگ شدید و کاهش سرعت را بر اینترنت اعمال کرد، پارازیت‌های قوی بر روی ماهواره انداخت و کارهایی اینچنین! اما با یک رسانه‌ی غیرفیزیکی و بسیار سریع، هیچ کاری نمی‌توان کرد!

::samic::

نوشته شده در مهر 88

مطالب گذشته