همیشه می‌توان برای نپذیرفتن مسئولیت دلیل آورد


صحبت انتخابات است و کسانی که هنوز نمی‌خواهند رای بدهند!
رای ندادن یعنی چه؟ رای ندادن می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد اما مهمترین آن یعنی "برای من فرقی نمی‌کند"! یعنی "من تفاوتی نمی‌بینم تا یک گزینه را انتخاب کنم"! یا "گزینه‌ها برای من ثابت است"! یا "هر گزینه که انتخاب شود برای من فرقی نمی‌کند"! این مهمترین مفهومی است که از رای ندادن برداشت می‌شود.
یکی از دلایل جالب این افراد این است که "چون همه‌ی گزینه‌ها به نحوی بد و نامناسب هستند (بدون توجه به درجه‌ی بدی!) من هیچ کدام را انتخاب نمی‌کنم پس در نتیجه من مسئول اتفاقات بدی که در آینده می‌افتد نیستم." این افراد توجه نمی‌کنند که قطعا و در نهایت یک گزینه انتخاب خواهد شد! و شاید فکر می‌کنند رای ندادن به هیچ کدام از گزینه‌ها باعث می‌شود هیچ کدام انتخاب نشوند!! در حالی که اگر به همین نکته‌ی ساده و کودکانه توجه کنیم ممکن است تصمیم بگیریم که "حالا که حتما از این گزینه‌ها یکی انتخاب خواهد شد، چرا بهترین (از میان همین گزینه‌ها!) انتخاب نشود؟" از طرفی می‌دانیم که همیشه بهتر وجود دارد! انسان همیشه می‌تواند جوانب را بسنجد و آنچه به نفع‌اش است یا حداقل کمتر به ضرراش است را پیدا کند.
آیا کسی هست که بگوید مثلا احمدی‌نژاد با موسوی فرقی نمی‌کند؟! البته اگر از دید یک سوئدی یا فرانسوی نگاه کنیم قطعا نسبت به آن ایده‌ال، این تفاوت، ناچیز می‌شود! اما آیا واقعا برای من ایرانی تفاوتی وجود ندارد؟!! آیا برای من فرقی نمی‌کند که مثلا چه سیاست اقتصادی در کشوری که در آن زندگی می‌کنم اجرا شود؟ یا بر سر فرهنگ چه بیاید؟ یا موقعیت من ایرانی در جهان چگونه باشد؟ یا حتی در خیابان بتوانم مانتو بپوشم یا فقط باید چادر سرم کنم؟! همین مثال آخر که از همه ملموس‌تر است را بررسی کنیم! قطعا افراد زیادی هستند که نمی‌خواهند بر اساس اصل آزادی پوشش، مانتو بپوشند و قطعا موسوی نمی‌تواند چنین آزادی را در ایران کنونی اجرا کند اما آیا واقعا فرقی بین پوشیدن مانتو و چادر هم نیست؟! (اگر هنوز فکر می‌کنید که نیست، بهتر است به تابستان فکر کنید!) پس برای من فرق می‌کند (حتی اندک و ناچیز) که چه کسی انتخاب شود.
اما اگر چنین است، چرا حاضر نباشم برای همان اندک تفاوت هزینه‌ای، بدهم؟ چه هزینه‌ای؟ باید یک روز جمعه از خانه خارج بشوم و تا نزدیک‌ترین صندوق رای پیاده برم و آنجا حدود 10 دقیقه معطل شوم! بله!! این تمام هزینه‌ایست که خیلی‌ها نمی‌خواهند برای همان تفاوت بپردازند!!! البته واقعا زیاد است!! این همه راه!! این همه وقت!!!
البته در سوی دیگر، کسانی هستند که فکر می‌کنند رای دادن معانی دیگری هم دارد! مثلا تایید نظام! یا تایید انتخابات! یا تایید 100 درصد همان کاندید! یا تایید آن آدمی که سر صندوق ایستاده بود!! یا هزار چیز دیگر! البته من نمی‌دانم این افراد این معانی را از کجا استخراج کرده‌اند اما چیزی که می‌دانم این است که هرچند طرف مقابل همیشه می‌تواند از چنین عبارتی برای خاموش کردن و دور کردن جمعیت مخالف استفاده کند، اما آنها هم همیشه می‌توانند خلاف آن را ادعا یا اثبات کنند! چون همیشه جواب دادن به حرف مفت بسیار آسان است! چیزی را که نمی‌توان جواب داد حرف منطقی است!
اما آیا اگر کسی تمام این دلایل را ببیند حتما رای می‌دهد؟ نه! همیشه کسانی که نمی‌خواهند مسئولیت را بپذیرند دلیل دارند! می‌گویند امروز پایم درد می‌کند یا اگر امروز دوشنبه بود انجام می‌دادم یا اگر فلانی پشتک می‌زد یا فلانی بود یا اگر هزار چیز دیگر!
واقعیت این است که امروز ما مسئولیتی برای خود، جامعه و کشورمان داریم تا از بین تفاوت‌ها (هرچند اندک) یکی را برای 4 سال آینده‌ی کشور انتخاب کنیم. ما مسئول هستیم اگر مثلا رضایی انتخاب شد و فردا فرزند همسایه را زندان کرد! اگر احمدی‌نژاد انتخاب شد و فردا یک ایرانی به جرم ایرانی بودن در کشوری دیگر تحقیر شد! و واقعا هزار چیز دیگر!
ما مسئولیم اگر بهترین گزینه را از بین گزینه‌های موجود انتخاب نکنیم.
حداقل فردا می‌توانیم بگوییم که در چنین مقطعی بهترین کاری که می‌توانستم را انجام دادم.

پ.ن لطفا نگاهی هم به مطلب "نامزد، نامزد نیست" بیاندازید.

::samic::

نوشته شده در خرداد 88

مطالب گذشته