فلسفه‌بافی‌های بیهوده!


موضوع این است: چرا عقل؟! یا چرا عقل نه؟! در واقع سوال اینجاست: در زندگی بر اساس چه چیزی باید تصمیم گرفت؟! و گزینه‌ها زیاد است: عقل، حس، احساس، غریزه، تقلید، زیبایی و ...!
مشکل این است که نمی‌توان هیچ کدام از این گزینه‌ها را به راحتی انتخاب کرد! (حتی و بخصوص عقل را!!) دو راه را در نظر بگیرید! انتخاب بدون دلیل و شانسی! و انتخاب با دلیل! از طرفی، راه دوم ممکن نیست! چون دلیل یا استدلال، خود، زیر مجموعه‌ای از عقل است! و عقل یکی از گزینه‌ها! نمی‌توان از اجزای یکی از گزینه‌ها برای انتخاب بین گزینه‌ها استفاده کرد!! (مثل اینکه من بخواهم بین حسن و حسین و تقی، یک نفر را انتخاب کنم و آن وقت از مادر تقی به عنوان مشاور استفاده کنم! معلوم است که نتیجه چه می‌شود!) شما مجبورید از روشی برای انتخاب استفاده کنید که زیر مجموعه‌ی هیچ کدام از گزینه‌ها نباشد! و البته اگر بخواهید از روش انتخابی دیگری استفاده کنید، خود آن روش هم می‌تواند در بین گزینه‌ها قرار بگیرد!! سوال اصلی را که فراموش نکرده‌اید؟! چگونه تصمیم بگیریم! (انتخاب کنیم!) در واقع این سوالی است که برای حل کردن‌اش باید ابتدا جواب را دانست!! و بر اساس آن عمل کرد! اما چطور می‌توان جوابی را بدون حل کردن سوال‌اش پیدا کرد؟!! و به همین راحتی است که سوال ما به ماجرای مرغ و تخم مرغ تبدیل می‌شود!
اما! شاید بگویید سیر حرکت ما در طول این نتیجه‌گیری، استدلالی است! می‌توان با روش دیگری حرکت کرد که البته باز هم آن روش ...
می‌بینید؟ هیچ راهی نیست! تنها و تنها راه، راه اول است! انتخاب بدون دلیل و شانسی!
می‌توان یکی از گزینه‌ها را گرفت و تمام جهان را از صفر بر اساس آن ساخت! تا ببینیم تا به کجا می‌توان پیش رفت! و بعد گزینه‌ی دیگر! تا به این شکل، گزینه‌ای که به زندگی بهتر منتهی می‌شود را پیدا کنیم!
می‌توان گفت جهان و زندگی تا کنون بر پایه‌ی گزینه‌ی عقل ساخته شده پس ما هم -به عنوان جز کوچکی از جهان- همین گزینه را استفاده کنیم و ادامه دهیم! (هر چند این جمله هم خودش یک استدلال است!)
می‌توان عاقل بود! می‌توان عاقل نبود!! می‌توان فقط گفت فلسفه‌بافی، فلسفه‌بافی است!

پ.ن1 مطلب بعد نیمه شب، بهتر از این نمی‌شود! (ببین که پی‌نوشت هم، شبیه شعر می‌شود!!)
پ.ن2 فقط می‌توانم بگویم ببخشید! متاسفم!!
پ.ن3 عنوان دوم این مطلب این بود: "بی‌عقلان جهان، خوشحال باشید!"
پ.ن4 شب بخیر! الان می‌روم می‌خوابم و از این جور مطالب نمی‌نویسم!

::samic::

نوشته شده در آذر 87

مطالب گذشته