نامزد، نامزد نیست!


مردی بود میانسال. مثلا پنجاه ساله. با موهای نیمه سفید. هیکل درشت و صورت جاافتاده. شیک‌پوش بود و تمیز. کیف کلاسور مانندی دستش بود و روزنامه‌ای هم روی کیف. محکم و استوار راه می‌رفت. متین، سنگین و آرام. نه خمیده بود، نه گردن کج کرده! نه سر به زیر و نه سر به هوا. عینک قطورش همه جا را می‌دید. میدان هفت‌تیر را پیاده قدم می‌زد به سمت مترو. با خودم گفتم حتی اگر رای هم ندهد، پتانسیل‌اش را دارد! حداقل آدم بحث است. کاور انتخاباتی به تن، رفتم به سمت‌اش. ساده از شرکت‌اش در انتخابات پرسیدم. فقط و فقط سری به تاسف (احتمالا برای وضعیت من!!) تکان داد و رفت! مات ماندم! و بعد سری تکان دادم!
مدتیه بی‌رحمانه فکر می‌کنم کسی که رای نمی‌ده، فکر هم نمی‌کنه!! می‌دونم بی‌رحمانه است! اما حداقل نمی‌تونم فرض کنم چه فکری می‌تونه بکنه!!
فصل (یعنی در واقع چند روز!!) انتخاباته. زیاد پیش میاد که سر رای دادن یا رای ندادن، با کسی بحث کنم! وقتی حرف‌ها رو می‌شنوی گاهی تعجب می‌کنی که چه دلایل جالبی دارند مردم ما! (بعد از اون لیست‌مون!) زیاد می‌شه که کسی بگه آخه به کی میشه رای داد! یا مثلا بگه این آدم فلان کار اشتباه رو کرده و من به همین دلیل بهش رای نمی‌دم! جالبه که وقتی این حرف رو میزنه، می‌دونه که این شخص از جناح مقابل بهتره! اما آنچنان دنبال ایده‌آل می‌گرده که من گاهی فکر می‌کنم انگار می‌خواد با این نامزد، ازدواج کنه!! و خوب، طرف، شرایط کافی رو نداره!! بابا من وقتی رای ‌می‌دم، به انتخاب بین شرایط موجود فکر می‌کنم! خوب و خوب‌تر! اگه نبود، بد و بدتر! همینه! به همین سادگی! مسئولیتی اگه باشه، همین انتخابه! اما اگه از کل شرایط شکایت دارید، میشه در مورد اون بعدا کاری کرد. البته اگه کاری از دستتون بر بیاد!!
فکر کنید! رای دادن هزینه نیست!!

پ.ن1 دوستی، نقل قولی می‌کرد از دختری که گفته بود می‌خواهم شناسنامه‌ام را تا زمان عقد، سفید نگه دارم!!
پ.ن2 عنوان دوم این مطلب بود "با نامزد، ازدواج نکن!"!
پ.ن3 از اون مقدمه‌ی طولانی گله نکنید! خیلی خورد تو ذوقم!
پ.ن4 به خدا این مطلب خیلی مهمه‌!! خیلی‌ها با رای دادن، مشکلات عجیبی دارن!

::samic::

نوشته شده در اسفند 86

مطالب گذشته