اسم باوری


"اسم باوری" یک کلمه‌ی ساخت خودمه! یک مفهومی که شاید در اصل، یک کلمه هم داشته باشه اما من فعلا این اسم رو برای اون گذاشتم! "اسم باور" رو به کسی می‌گم که به یک اسم، باور داره اما فقط این باور، وجود داره و بر اساس این باور، حرکت نمی‌کنه! این مفهوم با دروغ‌گویی و ریا، فرق می‌کنه چون شخص، تظاهر به اون اسم نمی‌کنه و عمیقا فکر می‌کنه که باور و اعتقادی به اون اسم داره! جالبه! من فکر می‌کنم از این دست آدم‌ها، در اطراف ما کم نیستند! اغراق نیست اگر بگم حداقل 80% افراد، اگر نه در همه‌ی موارد، حداقل در یکی دو مورد، چنین ویژگی رو نشان می‌دن! مثلا شخص از آزادی و دموکراسی دفاع می‌کنه اما در عمل، یک دیکتاتور کامله! میگه یک مسلمانه اما به دستورات قرآن، پایبند نیست! می‌گه هر کسی آزاده که عقیده‌ش رو بیان کنه، اما دیگران رو بخاطر عقایدشان تحقیر می‌کنه و بر اساس عقاید دیگران، در موردشون قضاوت می‌کنه! می‌گه از انتقاد، خوشحال می‌شه اما تحمل انتقاد رو نداره! و خیلی موارد دیگه!
در واقع این اعتقاد، فقط در حد کلامی و ظاهریه و وقتی پای عمل به میان میاد، بر اساس اعتقادات دیگری حرکت می‌کنه! به نظرم دلیل اصلی این اتفاق اینه که شخص، خودش شخصا و از طریق تفکر، به اون اعتقاد نرسیده! مثلا خودش به این نتیجه نرسیده که انسان‌ها با هم برابرند و باید باشند! یا مثلا همه، حق آزادی بیان دارند! بلکه در اصل، این کلمات رو به عنوان کلماتی مثبت و خوب ارزیابی کرده و چون این کلمه خوبه، پس معرف من هم هست! به نوعی مسیر رو برعکس رفته! یعنی به جای اینکه اول به یک اعتقادی برسه و بعد اون کلمه رو به عنوان توصیف اعتقادش استفاده کنه، اول با کلمه مواجه شده و صرفا بخاطر جنبه‌ی مثبت کلمه، از اون استفاده میکنه و اعتقادش عمیقا تغییری نکرده!
مهمه به این نکته توجه کنیم که شخص اسم باور، خودش نمی‌دونه که بر اساس اون چیزی که فکر می‌کنه و میگه، رفتار نمی‌کنه! شخص اسم باور، در تمام شرایطی که استفاده‌ی نامربوط از اون اسم به وجود میاره، دیگران رو مقصر می‌دونه و حتی به اعتقاد دیگران حمله می‌کنه!
من نمی‌دونم در مقابل چنین شخصی باید چه کاری کرد اما حداقل می‌تونم سعی کنم که خودم اینطوری نباشم!!

::samic::

نوشته شده در دى 86

مطالب گذشته