همه چیز به همه چیز


حتما برای شما هم پیش آمده كاری اداری داشته باشید و در اتاق‌های فلان سازمان یا اداره از این میز به آن میز پاس بخورید! حتما هم شده كه با خود به علت و سبب این مشكلات فكر كنید و حتما به نتایجی رسیده‌اید! امروز اگر به سازمانی یا اداره یا هر جای دولتی دیگری بروید و پای صحبت ارباب الرجوع علاف شده‌ای بنشینید حتما در عرض چند ثانیه برایتان به این نتیجه‌گیری می‌رسد كه "اینها هم ]اشاره به كارمندان[ تقصیر ندارند، مشكل از سیستم است"!
برای من كه شده! زیاد هم پیش آمده! من برای پیدا كردن دلیل، خودم را جای فلان كارمند می‌گذارم. بعد به مشكلات او می‌رسم! بعد خودم را جای مسبب مشكلات او می‌گذارم! بعد به مشكلات آن شخص می‌رسم! و الی آخر! اما اتفاقا مشكل اینجاست كه آخر ندارد! همینطور مثل یك طناب دراز طولانی می‌توانی بگیری و بروی كه شاید زمانی بفهمی دایره بوده است! به راحتی اگر خودت را جای هر كدام كه بگذاری دلایل (شاید قابل قبول) برای رفتارش پیدا می‌كنی. حداقل در این حد است كه بگویی هر كس دیگری (حالا نه هر كس!) جای او بود همینطور عمل می‌كرد!
انگار به جان هم افتاده‌ایم! راستش خوب كه نگاه كنی انگار همه در حال انتقام گرفتنند! همه درد چیزی را سر چیز دیگری خالی می‌كنند! هر كس به هر چه زورش برسد! و این خودش آغاز فصل دیگری است! مظلوم به نوبه خود در حق كسی كه می‌تواند مظلوم شود ظلم می‌كند. دق دل است دیگر! یا به شكل دیگر به قول دیالوگ معروف فیلمی، جایی غیر از آنجا كه سوخته را فوت می‌كنیم!!
اصلا ماجراهای جالب‌تری هم هست! من اصولا ندیده‌ام كاری درست انجام شود! یعنی درست بر حسب برنامه‌ریزی از قبل انجام شده اجرا شود! شاید بگویید پس این مملكت چطور می‌گردد؟ جواب ساده این است كه اصولا نمی‌گردد! اما در اصل یك جور می‌گردد كه هیچ كس نمی‌داند! بگذارید مثالی بزنم. ما می‌توانیم ساعت‌ها برای انجام كاری برنامه‌ریزی كنیم. اما امكان ندارد حتی قسمت كوچكی از كار انجام شده، طبق برنامه‌ی ما باشد! یعنی در آخر، كار انجام می‌شود اما به نحوی دیگر! در واقع همیشه همه‌ی چرخ‌دنده‌ها می‌چرخند اما به روش خودشان! نه به انتظار ما! در واقع ما همیشه كار را درست می‌كنیم! هیچ وقت كار را آنطور كه قرار بود انجام نمی‌دهیم!
یكی از دوستان همیشه در این مواقع نقل قولی می‌كند از كسی كه یادم نیست كه بود! می‌گوید: "همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید". راست می‌گوید. البته شاید بهتر باشد بگوییم همه چیزمان به همه چیزمان آمده است!

::samic::

نوشته شده در تیر 86

مطالب گذشته