دفاع مي‌كنيم – Martial Arts


هنرهاي رزمي - ريشه ها و اهداف
هنرهاي رزمي اساسا از آيين‌هاي مذهبي شرق به وجود آمده است. آيين‌هاي مذهبي شرق برخلاف آيين‌هاي ديگري كه بر پايه نشتن و دعا خواندن است، بر پايه حركت و رقص‌هاي خاصي قرار گرفته كه با قرار گرفتن در يك خلصه و انجام حركاتي كه گاه ناخودآگاه نيز انجام مي‌شود، رابطه‌ي خود را برقرار مي‌كند.
در اين بين بايد يك ماجراي ديگر را توضيح بدهم: ذهن ما در حالت عادي در حال كنترل تك تك اعمال و در واقع كنترل كامل بر روي حركت تك تك ماهيچه‌ها است. حتي هنگامي كه شما احساس مي‌كنيد يك حركت را بدون كنترل انجام داده‌ايد، باز هم اين مراقبت ذهني وجود دارد! اما گاهي اوقات كه ذهن در حال انجام كاري از روي عادت است و فكر و تمركز ما بر روي چيز ديگري متمركز شده، كنترل كامل بر روي آن ماهيچه وجود ندارد! بگذاريد مثالي بزنم: اگر يك كاغذ را مچاله كنيد و حداكثر قدرت يا زور خودتان را براي كوچكتر كردن آن به كار ببريد، به يك اندازه خاص مي‌رسيد. اين اندازه رابطه‌اي با مقدار قدرت يا زور شما و مقدار كنترل مغز دارد! توجه كنيد كه كنترل مغز عكس قدرت ماهيچه عمل مي‌كند! يعني شما از حداكثر قدرت استفاده نمي‌كنيد، چون مغز در حال كنترل كردن اين عمل است و نمي‌گذارد كه ماجرا از كنترلش خارج بشود! حال فرض كنيد در حالتي كاغذي را مچاله مي‌كنيد، كه ذهن شما درگير مساله‌ي ديگري باشد. فرضا بسيار عصباني يا آشفته باشيد يا مثلا فقط ديرتان شده باشد! در اين حالت مغز آن كنترل كامل قبل را انجام نمي‌دهد و به خاطر همين كمتر توجه كردن مغز، كاغذ بسيار بيشتر مچاله مي‌شود! چند مثال ديگر: شايد براي شما پيش آمده كه هنگام راه رفتن در حالي كه غرق در افكارتان بوده‌ايد، شاخه‌اي يا يك قوطي را ناخودآگاه چنان شكسته‌ يا خرد كرده‌ايد كه همان لحظه از آن قدرت بسيار زياد متعجب شده‌ايد! يا مثلا در يك حركت آني و سريع، بر اثر برخورد دستتان با يك ليوان، آن را كاملا خرد كرده‌ايد! اينها مثالهايي است از چگونگي افزايش قدرت در هنگام نبود كنترل كامل مغز.
شرقيان به خاطر نوع خاص مراسم‌هاي مذهبي خود، متوجه اين قدرت عجيب شدند و سعي كردند در حالت‌هاي ديگري و با تمركز كمتر به اين قدرت دست پيدا كنند و نام هنرهاي رزمي از همين جا به وجود آمد. هنر از حالت رقص آن و رزم از قدرت عجيب و زياد آن. هنوز هم رقص و حركات عجيب در بسياري از رشته‌هاي رزمي قديمي چيني و ژاپني ديده مي‌شود (نمونه‌ي امروزي آن ووشو). و البته در كاراته هم "كاتا" اين نمايندگي را بر عهده دارد!
اما اين ريشه، يك بازتاب ديگر نيز در هنرهاي رزمي داشت! حالت مذهبي و عرفاني آن.
با انتقال اين حركات مذهبي به ورزش، جنبه ديني و عرفاني شرق نيز با آن همراه شد. به طوري كه بسياري از دستورات مذهبي و ديني به آن نفوذ كرد و حتي هم اكنون ورزش رزمي به عنوان يك ورزش انسان ساز (متوجه شباهت با يك دين مي‌شويد؟) معرفي مي‌شود. مدارس خاصي به وجود آمد كه هنرهاي رزمي با با يك تركيب كاملا ديني و عرفاني آموزش مي‌داد. حتي بسياري از اين مدارس در ميان طبيعت و دور از شهر ساخته شدند. بي جا نيست كه استاد بزرگ معاصر كاراته، سوساي اوياما، مدت زيادي را در ميان طبيعت و جنگلها و كوههاي ژاپن سپري كرد. به اين طريق روح عرفاني و شكستن خود، از همان ابتدا همراه اين ورزش شد. و از همين جا روش اين ورزش، " مبارزه با خود" تعيين گشت.
هدف هنرهاي رزمي (بجز شاخه‌هايي مثل نينجا كه در راه اهداف نظامي و سياسي استفاده شد) تبديل شد به پرورش جسم (و البته روح، در كنار آن!) به صورتي كه شخص كنترل كامل و استفاده حداكثري از تمامي ماهيچه‌ها و عضلات داشته باشد. و اين همچنان از دلايل امروزي انتخاب هنرهاي رزمي به عنوان ورزش است. همچنين آمادگي ذهني (از ريشه مذهبي) و سرعت عمل و عكس العمل و تصميم گيري در حداقل زمان ممكن از ويژگي‌هاي ديگر اين ورزش درآمد.
يكي از قسمتهاي مهم ديگر اين ورزش، مبارزه است. مبارزه به صورت قرار گرفتن دو هنرجو در مقابل يكديگر و به كار بردن تمامي تكنيكها بر عليه ديگري است.
هدف از مبارزه، تعيين و امتحان رشد و يادگيري ورزش است. به اين صورت كه يك هوش بشري ديگر، معايب و نقاط ضعف تكنيكها، اجراها و تصميم گيري‌ها را مشخص مي‌كند. اين مبارزه در رشته‌هاي مختلف بر اساس نيازها و آموزشهاي آن رشته، حالتهاي متفاوتي مي‌گيرد و با قوانين مختلف اجرا مي‌شود. البته گاهي نيز به صورت مبارزه با حيوانات مختلف يا شكستن اشيا، كه به نوعي مبارزه با قدرت عظيم طبيعت است در مي‌آيد.
اين بود آنچه من از تاريخچه و اهداف هنرهاي رزمي مي‌دانم! از نظر من هنرهاي رزمي به دليل پرورش كامل همه عضلات و در كنار آن پرورش فكري، اعم از قدرت تصميم‌گيري و عكس‌العمل، كاملترين ورزش موجود است.
هميشه سالم باشيد!


::samic::

نوشته شده در اسفند 85

مطالب گذشته