Wap


برای وبلاگ، سرویس وپ (1) راه انداختم!
وپ، پروتکل ارتباطات بی‌سیم است و جایی که به درد ما می‌خورد، هنگامی است که از اینترنت در موبایل استفاده می‌کنیم. پروتکل وپ، نحوه‌ی ارسال و پردازش اطلاعات و صفحات را برای وسایل بی‌سیم (علی‌الخصوص همان موبایل خودمان!) تعیین می‌کند. سرویس وپ، ارائه اطلاعات بر اساس پروتکل وپ است.
هم‌اکنون وبلاگ سمیک، تنها وبلاگ (حداقل ایرانی- هرچند غیر ایرانی هم ندیده‌ام!) است که سرویس وپ دارد!
خلاصه، بعد از مدت‌ها که می‌خواستم این کار را انجام بدهم، بالاخره امروز تمام شد! اگر برای موبایل‌تان، سرویس "جی پی آر اس" (2) دارید (یعنی ایرانسل دارید!)، می‌توانید این آدرس را ملاحظه کنید:
http://wap.samic.org
در اینجا می‌توانید آخرین مطلب و آرشیو مطالب (کل وبلاگ!) را ببینید و حتی برای مطالب، کامنت بگذارید!! به این ترتیب می‌توانید اوقاتی را که در ترافیک یا جاهای دیگر (یعنی تمام زندگی مسخره‌تان!) تلف می‌کنید، به شکل بسیار مفیدی با مرور مطالب وبلاگ من پربار کنید!! هاهاهاها!! و اینگونه است که سمیک، دست از سر موبایل شما هم بر نمی‌دارد!
شوخی کردم! قصدم از این کار بیشتر ور رفتن با این پروتکل (3) و برنامه‌نویسی برای آن و شاید نوعی رکورد بود! (داشتن چیزی که فعلا نیست!)
آدرسی که در بالا گفتم برای موبایل‌های جدیدی است که از وپ2 پشتیبانی می‌کنند. اگر موبایل شما کمی قدیمی است، می‌توانید از آدرس زیر استفاده کنید:
http://wap.samic.org/wml
و از این طریق، صفحات را با زبان وپ1 (4) ببینید (که البته امکانات کمتری دارد). چند نمونه از موبایل‌هایی که وپ2 ندارند را می‌نویسم:
Motorola C350 - Nokia 6310i - Nokia 7210 - Siemens ME45
راستی سرویس وپ گوگل هم در آدرس زیر قابل دسترس است:
http://www.google.com/m?hl=fa
اما خودمانیم، وقتی اولین بار توانستم وبلاگم را روی یک گوشی موبایل ببینم، خیلی ذوق زده شده بودم! تجربه‌ی جالبی از لمس تکنولوژی!

1-WAP - Wireless Application Protocol
2- GPRS
3- XHTML MP - eXtensible HTML Mobile Profile
4- WML - Wireless Markup Language

::samic::

نوشته شده در آذر 87

مطالب گذشته